بيش از 30 ايراني گم شده اند|‌ دلیل سانحه نفتکش ایرانی اعلام شد + جزئيات كامل و تصوير

بيش از 30 ايراني گم شده اند|‌ دلیل سانحه نفتکش ایرانی اعلام شد + جزئيات كامل و تصوير
نفتکش سانچی که در پاناما به ثبت رسیده، بعدازظهر شنبه با کشتی "سی اف کریستال" در حدود ۱۶۰ مایل دریایی سواحل نزدیک شانگهای برخورد کرد. این نفتکش که از جزیره خارک حرکت کرده و قرار بود روز یکشنبه وارد داسان در کره جنوبی شود، حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات بود. نفتکش حادثه دیده متعلق به ایران و در اجاره شرکت کره ای بود.

برخورد دو کشتی در سواحل شرقی چین منجر به مفقود شدن ۳۲ خدمه که ۳۰ نفر آنها ایرانی و دو نفر بنگلادشی هستند، شده است.

به گزارش اخبارنوين، این نفتکش بر اثر این برخورد که شب گذشته اتفاق افتاد، آتش گرفته است.

بنا بر بیانیه وزارت حمل و نقل چین، در پی این برخورد که شنبه حدود ساعت ۲۰ به وقت محلی در سواحل شرقی چین روی داد، یک تانکر حامل ۱۳۶ هزار تن نفت تغلیظ شده به طور کامل آتش گرفت و خدمه آن که ۳۲ نفر شامل ۳۰ ایرانی و دو بنگلادشی بودند، در حال حاضر مفقود هستند.

تمامی افراد ناپدید شده متعلق به نفتکش بوده‌اند و عملیات جستجو برای یافتن آنها آغاز شده است.

وزارت حمل و نقل چین افزود: دومین کشتی که یک کشتی باری چینی با پرچم هنگ کنگ بوده است، متحمل خسارتی که امنیتش را به خطر بیندازد نشده است و خدمه آن نجات داده شدند.

این حادثه در فاصله ۱۶۰ مایل دریایی(۳۰۰ کیلومتری) از شرق دهانه رودخانه یانگ‌تسه در نزدیکی شهر شانگهای در شرق چین به وقوع پیوست.

وزارت حمل و نقل چین همچنین تصریح کرد: نفتکش سانچی(Sanchi) با پرچم پاناما و طول ۲۷۴ متر برای شرکت ایرانی برایت شیپینگ ( Bright Shipping) کار می‌کرده و به سمت کره جنوبی برای تحویل محموله خود در حرکت بوده است.

دومین کشتی نیز حامل ۶۴ هزار تن غلات بود که ۲۱ نفر خدمه آن که همگی ملیت چینی دارند و نجات داده شدند.

مقامات دریایی چین هشت کشتی را برای عملیات جستجو و نجات به محل حادثه فرستاده‌اند و کره جنوبی نیز در این عملیات شرکت دارد.

درحالیکه یک نفتکش حامل نفت ایران روز یکشنبه پس از برخورد با یک کشتی فله بر چینی در دریای شرق چین، آتش گرفت و محموله‌اش نشت کرد، این خبر بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی پیدا کرده است.

به گزارش رویترز، وزارت حمل و نقل چین در بیانیه ای در روز یکشنبه اعلام کرد نفتکش سانچی که در پاناما به ثبت رسیده است، بعدازظهر شنبه با کشتی "سی اف کریستال" در حدود ۱۶۰ مایل دریایی سواحل نزدیک شانگهای برخورد کرد.

براساس این گزارش، ۳۲ خدمه این نفتکش ناپدید شده اند.

این نفتکش از ایران به مقصد کره جنوبی در حرکت بود و حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات بود که معادل حدود یک میلیون بشکه به ارزش حدود ۶۰ میلیون دلار بر مبنای قیمت‌های کنونی نفت خام در بازار جهانی است.

این وزارتخانه اعلام کرد سانچی همچنان در آتش می‌سوزد و یک لکه نفتی ایجاد شده و تلاش‌های امدادرسانی ادامه دارد و چهار کشتی نجات و سه کشتی پاکسازی به محل اعزام شده‌اند.

شبکه دولتی سی سی تی وی تصاویری از نفتکش آتش گرفته و دودهای سیاهی که از آن بلند می شد را نشان داد.

طبق آمار رویترز، نفتکش سانچی در سال ۲۰۰۸ ساخته شد و تحت مدیریت شرکت نفتکش ایران بود. مالک به ثبت رسیده این نفتکش، شرکت "برایت شیپینگ" است.

این نفتکش که از جزیره خارک حرکت کرده بود، قرار بود روز یکشنبه وارد داسان در کره جنوبی شود.

کشتی "سی ام کریستال" که در هنگ کنگ به ثبت رسیده است، حامل ۶۴۰۰۰ تن غله از آمریکا به استان جنوبی گوانگ دانگ چین بود.

۲۱ خدمه "سی ام کریستال" که همگی تبعه چین بودند، نجات پیدا کردند.

برای دومین بار در سالهای اخیر است که یک کشتی تحت اداره شرکت نفتکش ایران تصادف می کند. یک ابرنفتکش ایرانی در اوت سال ۲۰۱۶ با یک کشتی کانتینری در تنگه سنگاپور برخورد کرد اما این حادثه هیچ تلفات انسانی و آلودگی به همراه نبود.

توضیحات قشقاوی

معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه، به ارائه توضیحاتی در مورد پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد برخورد نفتکش ایرانی با یک کشتی باری چینی که طبق آخرین اخبار منجر به ناپدید شدن ۳۰ ایرانی شده، پرداخت.

حسن قشقاوی با بیان اینکه در این ارتباط با سفیر ایران در چین رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی داشته است، ادامه داد: با توجه به اینکه این اتفاق در ۱۶۰ مایلی شانگهای رخ داده با سرکنسول کشورمان در شانگهای نیز در ارتباط هستیم تا از جزئیات دقیق اتفاق رخ داده، اطلاع پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه طبعا هرگونه اطلاع رسانی از سوی وزارت خارجه در این زمینه مستلزم اطلاعات دقیق از این اتفاق است، اظهار کرد: دوستان ما در سفارت ایران در چین و همچنین کنسولگری کشورمان در شانگهای در ارتباط با مقامات چینی هستند تا به طور کامل از ابعاد قضیه اطلاع پیدا کنند.

این مقام مسئول در وزارت خارجه، در گفت‌وگو با رادیو ادامه داد: طبق آنچه که گفته شده این کشتی حامل مشتقات نفت خام و پتروشیمی بوده است و این تصادف در ۱۶۰ مایلی رودخانه یانگ‌تسه رخ داده است.

قشقاوی ادامه داد: در این کشتی ۳۰ خدمه ایرانی و چند نفر بنگلادشی حضور داشتند.

تکذیب کشته شدن همه سرنشینان ایرانی نفتکش حادثه‌دیده / وزارت نفت: کشتی بیمه بود

یک منبع آگاه، اخبار مربوط بر کشته شدن همه سرنشینان ایرانی نفتکش حادثه دیده کشورمان در آب های ساحلی شرقی چین را رد کرد و گفت: تلاش برای یافتن سرنشینان مفقود شده ادامه دارد.

این منبع آگاه تاکید کرد: تعداد 30 سرنشین ایرانی و 2 شهروند بنگلادشی در این حادثه مفقود شده اند و مشخص نیست که چه اتفاقی برای آنها رخ داده است.

وی افزود: این نفتکش حادثه دیده حامل میعانات نفتی، متعلق به ایران و در اجاره شرکت کره ای بوده است.

وی ادامه داد: اکنون جلسه کمیته بحران شرکت ملی نفتکش با حضور مدیران این شرکت در حال برگزاری است که پس از مشخص شدن بررسی درباره این حادثه اطلاع رسانی می شود.

کسرا نوری مدیر روابط عمومی وزارت نفت نیز امروز اعلام کرده بود که این کشتی متعلق به ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران و محموله آن نیز میعانات متعلق به شرکت ملی نفت ایران بوده است و البته این کشتی و محموله آن هر دو تحت پوشش یک شرکت بیمه معتبر خارجی قرار داشته اند.

اسامی مفقودان نفتکش ایرانی

یک فروند کشتی فله بر چینی با یک فروند کشتی نفتکش سوئزمکس حامل میعانات گازی ساعت ۲۰ شامگاه شنبه به وقت محلی در ۱۵۸ مایلی سواحل شرقی چین برخورد کرد که بر اثر این حادثه نفتکش دچار حریق شد و آتش گرفت و ۳۲ خدمه آن مفقود شدند.

شرکت ملی نفتکش ایران ضمن ابراز تاسف از حادثه برخورد کشتی فله‎بر چینی با کشتی تحت مدیریت و راهبری این شرکت، اسامی خدمه این کشتی را که بر اثر این حادثه مفقود شده‌اند را اعلام کرد. اسامی ۳۲ تن از خدمه فداکار و زحمتکش در ادامه می آید:

۱- مجید قصابی عروجی، کاپیتان

۲- فرید محبی، سرمهندس

۲- مجید نقیان، افسر اول

۴-حسین جهانی هل آباد، افسر دوم

۵-احسان ابوالی قاسم آبادی، افسر دوم

۶-میلاد عنایتی، افسر سوم

۷--حامد بهاری حشکوایی، مهندس دوم

۸- محمدرضا رضازاده ماسوله، مهندس سوم

۹- مهدی سادگی، مهندس سوم

۱۰-حسن رومیانی، مهندس چهارم

۱۱-محمد کاووسی تکاب، افسر تدارکات

۱۲- بهرام اتحاد، افسر برق

۱۳-عبدالغنی سامری، سرملوان (تبعه بنگلادش)

۱۴- ابوذر نظامی، کمک سر ملوان

۱۵-سیدجواد حیدری، ملوان یکم

۱۶-محمد سجیب علی میریدها، ملوان یکم (تبعه بنگلادش)

۱۷-محمدهارون راشید، ملوان یکم

۱۸-علیرضا نجفی‎فر، ملوان دوم

۱۹- علی حیدریه کهن، ملوان دوم

۲۰-بهرام پوریانی، تعمیرکار

۲۱- یاور افشاری، روغن کار

۲۲-میلاد اراوی، روغن کار

۲۳-مسلم علیزاده نودهی، روغن‎کار

۲۴-عبدالکریم بشارتی پور، سرآشپز

۲۵-امید ضیایی، کمک سرآشپز

۲۶-ایوب مظفری عبدگاه، مهماندار

۲۷-احسان فرجی، مهماندار

۲۸- سعید دهقانی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارک

۲۹-پوریا عیدی پور،دانشجوی عرشه از دانشگاه خارک

۳۰-سجاد عبداللهی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارک

۳۱-محمد پیریائی، دانشجوی موتور از دانشگاه صنعت نفت محمودآباد

۳۲-ساقی فعال، همسر حسین جهانی هل‎آباد
دلیل احتمالی سانحه نفتکش ایرانی اعلام شد

محمد راستاد اظهار کرد: یک فروند کشتی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و تحت پرچم کشور پاناما حامل 136 هزار تن میعانات گازی از مبدأ بندر عسلویه به کره جنوبی بوده است که دیروز با کشتی باری چینی تصادم می‌کند و بر اثر این اتفاق بلافاصله دچار انفجار و حریق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این کشتی نفتکش 32 خدمه داشته است که 30 نفر آن ایرانی و دو نفر تبعه کشور بنگلادش هستند، تصریح کرد: طبق اطلاعات به‌دست‌آمده 4 نفر از خدمه ایرانی دانشجوی دریانوردی بوده‌اند که دوره کارآموزی خود را در این کشتی سپری می‌کردند، همچنین یک نفر از همسران کارکنان روی کشتی حضور داشته است.

وی ادامه داد: متعاقب این حادثه کشتی باری چینی موفق می‌شود نفرات و کشتی خود را از حادثه حریق خارج کند، اما با توجه به وسعت حریق به‌شعاع 1000 متر تا کنون عملیات امداد منجر به پیدا شدن 32نفر از خدمه نفتکش ایرانی نشده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه کمیته بررسی سانحه دریایی در سازمان بنادر و دریانوردی تشکیل شد، گفت: رایزنی‌ و پیگیری با مراجع داخلی و بین‌المللی مرتبط در حال انجام است تا زوایای مختلف این سانحه بررسی شود، همچنین با مراجع دریایی کشور چین و کشورهای همجوار مذاکراتی صورت گرفته تا حداکثر تلاش لازم برای امداد و نجات مدنظر قرار گیرد.

راستاد با اعلام اینکه "در همین رابطه با سفیر ایران در چین و سرکنسولی کشورمان در شانگهای گفت‌و‌گو‌هایی صورت گرفته تا از وضعیت امداد و نجات در منطقه رخداد حادثه باخبر شویم"، افزود: همچنین از صبح امروز کشتی‌های نجات چینی برای اطفای حریق و نجات دریایی در محل حضور داشته‌اند و امیدواریم عملیات امداد و نجات، سرنوشت خدمه مفقودشده نفتکش ایرانی را مشخص کند.

وی تأکید کرد: ما، سازمان بنادر و دریانوردی در راستای کنوانسیون ایمنی جان اشخاص در دریا به‌عنوان کشوری که خدمه نفتکش اتباع ایرانی بوده‌اند این اختیار را داریم که به‌عنوان مرجع دریایی در فرآیند رسیدگی سانحه حضور داشته باشیم. رایزنی‌ها در حال انجام است تا کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی به‌زودی به محل حادثه اعزام شوند تا هرچه سریع‌تر پیگیری‌های لازم صورت گیرد و سرنوشت کارکنان نفتکش مشخص شود.

وی با بیان اینکه عملیات امداد و نجات توسط کشوری انجام می‌شود که سانحه در آب‌های تحت مالکیت و محدودیت آن رخ داده باشد، عنوان کرد: کشور چین با تمام قوا برای پیگیری این حادثه کشتی‌های امداد و نجات خود را به محل حادثه اعزام کرده، بنابراین حضور کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی برای حصول اطمینان از ارائه خدمات ضروری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره دلیل اصلی سانحه دریایی مربوطه، اعلام کرد: متعاقب تکمیل عملیات امداد و نجات بررسی ابعاد سانحه انجام می‌شود. معمولاً تصادم در دریا در مسیرهای پرتردد بعضاً به‌دلیل اشتباه در محاسبه مسیرها اتفاق می‌افتد. سامانه ثبت تردد کشتی‌ها و سامانه شناسایی خودکار کشور چین از حادثه رخ‌داده ارزیابی دقیقی خواهد کرد و پس از آن می‌توان نتیجه گرفت که کدام شناور مقصر حادثه بوده است.


(1) نـظـر

  • 24 دی
    1396
    امیر غفاری, گفته:
    سرعت کشتی مبنا است  ،  ضمن اینکه برخورد دماغه  نیز  دلیل است ، برخورد  دماغه کشتی چینی  به کناره نفتش دلیل دوم در مقصر بودن نفتکش چینی است ...

ارسال دیدگاه

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
reload, if the code cannot be seen