کوهنوردی با مانکن ایتالیایی!

کوهنوردی با مانکن ایتالیایی!
لازم به ذکر است که قیمت استلویو در بازارهای جهانی از حدود 40 هزار دلار آغاز می شود که این یعنی با توجه به محدودیت های جدید واردات خودرو، ورود این خودرو به بازار کشورمان در هاله ای از ابهام قرار می گیرد. اما اگرنمایندگی وطنی آلفارومئو (که البته این روزها حال و روز خوشی ندارد!)، بتواند استلویو را با حداقل آپشن و موتور 2 لیتری در بازار ایران عرضه کند، جای خالی محصولاتی چون ب.ام.و X4 و پورشه ماکان تا حد بسیاری پر خواهد شد.

گویی تب «شاسی بلند سازی» تمامی ندارد! چند سالی می شود که آتش طراحی و ساخت خودروهای شاسی بلند و انواع کراس اوورها حسابی به جان برندهای لوکس افتاده. شرکت هایی همچون «بنتلی»، «مازراتی» و «جگوار» که پیش از این تنها به عرضه ابرماشین هایلوکس و پرقدرتمشهور بودند، طی چند سال گذشته محصولی در کلاس خودروهای شاسی بلند را نیز به سبد محصولات خود افزوده اند. حالا نوبت به خودروساز مشهور ایتالیایی یعنی «آلفارومئو» رسیدهتا با مدل «استلویو» (Stelvio) شانس خود را در این کلاس بیازماید.

 

دهه هاست که آلفارومئو را با محصلات زیبا و خوش چهره اش می شناسند. محصولاتی که هرکدام در کلاس های خود دستکم از حیث طراحی یک سرو گردن بالاتر از رقبای خود بوده اند. استلویو را نیزهمچون دیگر برادران خود باید خودرویی زیبا و اغواگر دانست. این خودرو از تمامی زوایا یک آلفارومئو اصیل است.پوزه مشهور مثلثی شکل این خودرو در کنار فاکتورهایی چون رینگ های کرومی 19و 20 اینچی، سقف پانورامیک، کالیپر ترمز اسپرت با رنگ قرمز لاکی،چراغ های OLED عقب و ورودی های توری شکل هوا از این خودرو، محصولی اصیل و جذاب ساخته است. به طوری که شاید گزافه نگفته باشیم اگر بگوییم «استلویو» همان «جیولیا» (یعنی مدل سدان زیبای آلفارومئو) است که تنها قد کشیده است!


در فضای داخل کابین نیز با یک طراحی کاملا ایتالیایی مواجه هستیم. طراحی نسبتا ساده اما ارگونومیک با مولفه هایی همچون نمایشگر آنالوگ سرعت، سردنده سرامیکی و صفحه نمایش 8.8 اینچی بالای داشبورد به همراه کیفیت متریال بالا، به راحتی از هر سرنشین مشکل پسندی نمره قبولی می گیرد. البته شرکت آلفارومئو برای مشتریان مشکل پسند خود پکیج سفارشی خاصی را در نظر گرفته که شامل تریم چوبی داخل کابین و روکش چرمی صندلی ها و غربیلک فرمان می شود.



اما آیا داشته های ظاهری استلویو برای موفقیت این خودرو در بازار داغ و پرتنوع شاسی بلندهای لوکس کافی است؟! طبیعتا پاسخ منفی است. پس در کنار جذابیت بصری، باید توانایی های دینامیکی استلویو نیز حرف هایی برای گفتن داشته باشد. اینجاست که مهندسان ایتالیایی وارد گود شده اند و با طراحی دو پیشرانه جدید و منحصربه فرد، رقبا را به چالش کشیده اند. نخستین پیشرانه در نظرگرفته شده برای این خودرو از نوع 2 لیتری توربو بوده که توانایی تولید 260 اسب بخار قدرت و 420 نیوتون متر گشتاور را دارا است. این پیشرانه می تواند استلویو را به سقف سرعت 230 کیلومتر بر ساعت برساند.


اما آلفارومئو برای آنهایی که لذت رانندگی برایشان بیشتر مهم است، یک پیشرانه دیگر با حجم 2.9 لیتر در نظر گرفته است. این پیشرانه که از نوع دوتوربوشارژ بوده، می تواند 505 اسب بخار قدرت و 600 نیوتون متر گشتاور را در اختیار راننده قرار دهد و استلویو را به راحتی به سقف سرعت 290 کیلومتر بر ساعت برساند. گفتنی آنکه یک جعبه دنده 8 سرعته خودکار وظیفه انتقال قدرت پیشرانه را به هر چهارچرخ خودرو بر عهده دارد. در این حالت، استلویو تنها 3.9 ثانیه زمان نیاز دارد تا خود را از حالت سکون به مرز سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند که این رکورد برای خودرویی در این کلاس رقم شگفت انگیزی به نظر می رسد.

 

لازم به ذکر است که قیمت استلویو در بازارهای جهانی از حدود 40 هزار دلار آغاز می شود که این یعنی با توجه به محدودیت های جدید واردات خودرو، ورود این خودرو به بازار کشورمان در هاله ای از ابهام قرار می گیرد. اما اگرنمایندگی وطنی آلفارومئو (که البته این روزها حال و روز خوشی ندارد!)، بتواند استلویو را با حداقل آپشن و موتور 2 لیتری در بازار ایران عرضه کند، جای خالی محصولاتی چون ب.ام.و X4 و پورشه ماکان تا حد بسیاری پر خواهد شد.

فرادید/ارسلان سلیمانیان


ارسال دیدگاه

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
reload, if the code cannot be seen